|
Opruimcoach Elise van Heerde:
‘Natuurlijk zet ik geen container voor de deur!’
Tekst: Alex de Jong @ Attest Communicatie
Fotografie: Freddy Schinkel
Ze wordt gekscherend ‘de Marie Kondo van Kampen’ genoemd. Elise van Heerde is professional organizer. Opruimcoach. Ze biedt mensen die door omstandigheden - denk aan ziekte, overlijden, echtscheiding e.d. - ‘even’ het overzicht zijn kwijtgeraakt, hulp bij het opruimen van hun huis. Tweeverdieners (ook ondernemers), die door de drukte rondom gezin, werk, vrienden en eigen relatie hun huis zien dichtslibben, coacht ze graag naar een opgeruimd (t)huis. Tevens begeleidt ze werknemers die door eerder genoemde privéomstandigheden het spoor bijster zijn en daardoor vaak verzuimen. ‘Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd. Het geeft mensen rust, ruimte en overzicht.’
‘Als kind al hield ik heel erg van opruimen. Nu, als opruimcoach, help ik mensen met het opruimen en organiseren van hun huishouden.’ Klinkt leuk, maar: opruimen; dat kunnen we toch prima zelf? Dat hebben we als kind toch al geleerd? ‘Precies om die reden zeggen heel veel mensen dat ze het heel goed zelf kunnen.’ Toch is dat lang niet altijd zo, weet Elise.
Opruimen is ‘afscheid nemen’
Sinds oktober 2015 helpt ze met haar onderneming “Lotus ruimt op” vooral mensen die de schaamte voorbij zijn; die inmiddels weten dat ze - tijdelijk - hulp nodig hebben. Omdat Elise dit in het verleden zelf ook heeft ervaren, begrijpt ze als geen ander hoe de schaamte mensen ervan weerhoudt om hulp in te roepen. ‘Maar heb je eenmaal de stap gezet, dan geeft dat echt verlichting.’ Een volgepakte zolder, een schuur vol spullen, een overvolle woonkamer, slaapkamers die meer een opslagplaats dan een oase van rust zijn; het is wat ze bijna dagelijks tegenkomt. ‘In essentie weten mensen heus wel hoe ze moeten opruimen, maar ze weten vaak niet meer waar en hoe te beginnen. De klus is te groot geworden.’
Procedure
Wie eenmaal de stap naar de opruimcoach heeft gemaakt, heeft aan Elise een luisterend oor, een professional organizer met gedegen vakkennis door opleidingen, een ervaringsdeskundige én een doorpakker. Bovendien is ze lid én bestuurslid van de NBPO, de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers. ‘Voorafgaand aan een opruimsessie hebben we eerst een intakegesprek. Daarin bespreken we hoe dingen zijn ontstaan, wat iemand graag wil opruimen, hoe ik werk, et cetera.’ Bij de juiste ‘klik’ plannen Elise en haar klant een opruimafspraak. Zijn daarmee de spullen lekker weggewerkt? ‘Vaak nog lang niet’, zegt ze. ‘Mensen vergeten dat wat je in jaren hebt verzameld, je niet even in een paar uurtjes kunt opruimen.’
Overigens betekent opruimen niet het verschuiven van spullen. ‘Ik help je om keuzes te maken wat je echt nog wilt bewaren en wat er weg kan’, vertelt ze. ‘Mensen denken wel eens dat ik een container voor de deur zet en dan vertel dat ze alles moeten weggooien, maar zo werkt het niet.’ Wie vaak wel een container voor de deur plaatsen, zijn kinderen die het huis van overleden ouders moeten opruimen. Daarom zijn er steeds meer senioren zelf aan het opruimen geslagen. ‘Niet alleen maakt dat het voor de kinderen veel gemakkelijker, ook kun je nu, bij leven, andere mensen blij maken met je spullen. Dat geeft een bijzonder goed gevoel.’
Emotionele waarde
Veel mensen hebben spullen met een grote emotionele waarde op zolder staan. ‘De zolder is de plek van de uitgestelde beslissingen’, aldus Elise. ‘Er liggen niet alleen vakantiespullen, maar ook fotoboeken, schoolspullen van de kinderen, spullen van overleden ouders…’ Toch is de zolder niet meteen de plek om de opruimsessies met Elise te beginnen. ‘Mensen moeten eerst positieve ervaringen opdoen met het opruimen van plekken in huis die minder herinneringen oproepen. Met kleine klusjes creëer je succesmomenten, zodat je steeds meer vertrouwen krijgt in je eigen opruimkunsten.’ Overigens, vergis je niet; Elise is geen schoonmaakster. Ze coacht, maakt je bewust van dingen, geeft tips en adviezen en helpt je om gestructureerd op te ruimen. Dat geeft resultaat op de korte termijn, maar biedt ook structuur en succes voor de lange termijn. ‘Als je gestructureerd opruimt en voortaan de boel bijhoudt, kost opruimen nog maar heel weinig tijd en houd je meer tijd over voor de leukere dingen in het leven.’