|
‘Alles wat hier de deur uitgaat hebben we in onze handen gehad, bekeken en beoordeeld op kwaliteit’, zegt Wilfried Vonk, eigenaar van internetbedrijf Fotogeschenk uit Kampen. Het bestellen van een mooi fotoproduct mag dan een kwestie zijn van een paar muisklikken, het verwerken van de opdracht blijft een ambacht.
Zijn nieuwste product is een idee van zijn zoon Corné, een skateboardliefhebber. ‘Hij bedacht skateboard-art’, vertelt Wilfried. ‘En als je het dan hebt over ambacht, dát is pas ambacht. Het is allemaal plak-, snij- en spuitwerk. Krijg dat maar eens goed op zo’n board!’ Maar het mag gezegd, het resultaat is prachtig. ‘De ene helft hangt ‘m als decoratie aan de muur, de andere helft gaat er echt op boarden.’
Printen, snijden, spannen
In de werkplaats van Fotogeschenk aan de Ambachtsstraat in Kampen staat het vol met printers. Vijf stuks. Variërend van een min of meer standaard printer voor ‘gewone’ fotoafdrukken en vergrotingen op papier, tot een hele grote voor twee- bij driemeter afdrukken op canvas. Overal hangen foto’s, afgewerkt op heel verschillende materialen. Op een grote werktafel liggen vers geprinte exemplaren klaar om gesneden, geplakt of afgespannen te worden. Op de zolderverdieping snijdt een van de medewerkers een doos om een eindproduct op maat te verpakken. En beneden staan houten latten en een zaagmachine om de afdrukken op het juiste formaat af te spannen. ‘Wij doen bijna alles zelf’, zegt Wilfried. Soms tot en met de persoonlijke aflevering aan toe. ‘We maken ook hele grote panelen – groter nog dan twee bij drie. Vaak voor bedrijven of overheden. Dan laden we de werken in een busje, rijden erheen en doen indien gewenst ook de montage.’
Eenvoudig bestelsysteem
Wilfried heeft ze niet geteld, maar honderdduizenden foto’s zijn er in de afgelopen twaalf jaar over zijn beeldscherm gerold. Dat begon met zijn beeldbank, waarin hij foto’s had – en heeft – van tientallen fotografen die bladen en tijdschriften bij hem konden bestellen. Op een gegeven moment stelde hij die stockfoto’s ook beschikbaar voor print, maar die behoefte leek niet groot. Dat veranderde echter radicaal toen hij het mogelijk maakte dat mensen hun éigen foto’s konden uploaden om te laten printen. In eerste instantie op canvas. ‘Een schot in de roos! We hadden een eenvoudig bestelsysteem gebouwd dat jong en oud moest kunnen gebruiken en na een paar weken stroomden de orders binnen.’
Het eenvoudige systeem bleef, de mogelijkheden groeiden. Naast canvas print Fotogeschenk ook op plexiglas, aluminium, forex en hout. Of als fotobehang of puzzel – ‘vaak in grote oplagen voor bedrijven of voetbalclubs.’ Of tuinposters. ‘Noem het maar op, we zijn creatief. Toen wij als een van de eersten met die tuinposters begonnen, zeiden mensen: “Waarom zou je dat willen?” Nu hangen ze overal.’ Ook qua formaat kan eigenlijk alles. ‘En lijkt iets onmogelijk, dan hoop ik dat de klant ons belt. Want ook als het niet kan, kan het vaak toch.’
Handwerk
Wilfried werkt met een klein team van gemotiveerde jonge mensen. Web-ontwikkelaar Martijn Beks uit Kampen is een van hen, hij is al vanaf het eerste uur betrokken bij de bouw en het beheer van de webapplicaties. Ook Wilfrieds echtgenote Jolanda en hun beide zoons werken mee. Het is hard werken, want ook bij Fotogeschenk geldt voor fotoafdrukken: voor 16.00 uur besteld, is morgen in huis. Maar het is vooral werken met plezier, toewijding en aandacht, zegt Wilfried. ‘Alles wat hier de deur uitgaat is door onze handen gegaan, bekeken en beoordeeld op kwaliteit. Eigenlijk net zo ambachtelijk als het vroeger ging met het ontwikkelen en afdrukken in de donkere kamer. Alleen begint het nu als de foto’s digitaal bij ons binnen komen. Iedere foto – van groot tot klein – controleren we handmatig en optimaliseren we als dat nodig is. En is de kwaliteit te slecht om mooi te kunnen afdrukken, dan bellen we eerst met onze klant.’ De kracht van de menselijke maat, noemt hij dat.
Komend jaar verwacht Fotogeschenk zijn honderdduizendste klant te verwelkomen. Het zijn privépersonen, overheden en bedrijven, fotostudio’s en kunstenaars, en veel van hen komen steeds terug. ‘Voor iedereen is een foto een emotieproduct en dat is precies wat mij drijft om er altijd het optimale uit te halen.’ Mensen blij maken met een mooi product. ‘Dat is wat we doen bij Fotogeschenk.’