|
Iedere stad of dorp heeft zijn eigen weekmarkt, ook wel warenmarkt genoemd. De markt geeft kleur aan de stad. Het zijn de marktkooplui die weer en wind trotseren om de waar op het plein of op straat aan de man of vrouw te brengen. Zij hebben een groot aandeel in het succes van de markt.
Nico Vondeling
De NootNico
“Mensen hebben de lekkere notensoorten ontdekt”
Nico staat met zijn noten en zuidvruchten inmiddels alweer 25 jaar op de markt van IJsselmuiden. De eerste 8 jaar werkte hij nog voor anderen, maar 17 jaar geleden besloot Nico om zich in te kopen in dat bedrijf om het vervolgens uit te breiden. Nico: “Mijn basis ligt in IJsselmuiden. Daarnaast sta ik op 5 andere markten. Allemaal in het Noorden van het land. IJsselmuiden is een gezellige markt met veel vaste klanten. Als ik ze zie, kan ik – voordat ze mijn kraam bereikt hebben – al beginnen met scheppen. Ik weet precies welke noten ze gaan kopen. De kracht van mijn producten zit in het feit dat ze ter plekke worden gebakken. Dit is natuurlijk anders dan in de supermarkt, want daar zijn de producten minimaal 3 weken oud. De enige manier om nóg versere noten dan bij mij te krijgen is om ze zelf te bakken!” Nico vindt de markt steeds leuker worden. Hoe dat komt? “Mensen hebben naast het ontdekken van de lekkere notensoorten, ook weer meer te besteden. En natuurlijk zijn er grappige momenten die het marktleven voor mij aantrekkelijk maken. Vorige week bijvoorbeeld, kwam iemand na 10 minuten vertwijfeld bij mij aan de kraam terug omdat hij zijn auto niet kon vinden. Bleek dat hij op de fiets was!”
Frans Dekker
De Kamper Kaashandel
“Altijd tijd voor een praatje”
In 1962 startten de broers van Dalsen met de Kamper Kaashandel, waar Frans 19 jaar geleden in loondienst kwam. Omdat de broers geen opvolgers hadden, besloot Frans de zaak over te nemen. Dit was ongeveer 4 jaar geleden. Frans: “Het is lastig om vanuit het niets iets voor jezelf op te zetten, dus ik was erg blij met deze mogelijkheid. Altijd al had ik de drang om iets voor mezelf te beginnen. En helemaal als marktkoopman, juist omwille van het contact met de mensen. Ik prijs mezelf gelukkig met heel veel vaste klanten, waarvan ik inmiddels 80% ken. Het contact is erg belangrijk en ik neem dan ook altijd de tijd voor een praatje, iets wat eigenlijk vanzelf gaat. Ik heb nu eenmaal interesse in mensen. De gesprekken zijn soms vluchtig, maar ook serieuze onderwerpen worden niet geschuwd. De IJsselmuider markt is een prima markt met een vaste kern van marktkooplieden. Of deze constante bezetting uiteindelijk saai wordt? Nee hoor! En daarbij, ik zorg er zelf wel voor dat de markt - en in het bijzonder mijn eigen kraam - uitdagend genoeg blijft voor de bezoeker. Het aanbod is dan ook gevarieerd. Hoewel, ondanks de verscheidenheid aan buitenlandse kazen die ik aanbied, ben en blijf ik trots op de Hollandse boerenkaas. Echt een topper!”
Harm Hoogstede
Harm Hoogstede Groenten en Fruit
“Zorg en aandacht tellen”
“Mijn ouders hadden een groentewinkel aan de Burgwalstraat in Kampen. Daarnaast stonden zij op de markt, waar ik vanaf mijn 16 e al fulltime werk. Niet alleen kom ik zelf uit een familie vol handelaren in groente en fruit, ook voel ik me op de markt onderdeel van 1 grote familie. De sfeer tussen de marktkooplieden onderling is namelijk erg hartelijk en plezierig. IJsselmuiden kenmerkt zich toch wel door ‘doe maar normaal…’. Iedereen is gelijk aan elkaar. Zo heeft iedere plaats waar ik sta haar charmes”, vertelt Harm. Wat maakt Harm nu zo bijzonder als marktkoopman? Terwijl hij over deze vraag nadenkt, neemt hij een ananas over van zijn vrouw Erica en loopt daarmee naar de achterzijde van zijn wagen. Daarin staat een snijmachine waarmee hij de ananas eet-klaar maakt voor de klant. Harmen: “Ik heb vaste klanten die me waarderen om mijn kennis van het product. Maar ook zorg en aandacht tellen. Daarnaast verkoop ik alleen maar klasse 1, veelal afkomstig van de IJsselmuider kwekers. Ik druk niets in de tas van de klant wat ik zelf niet vertrouw. De ideale klant? Niet Maxima, maar koning Willem Alexander zou ik wel eens aan de kraam willen hebben en hem bijvoorbeeld de zomerkoninkjes van Kalter Aardbeien laten proeven!”
Betsie Bottenberg
Vishandel Bottenberg
“In 56 jaar veel veranderd”
Betsie werkt al 56 jaar op de markt, waarvan de laatste jaren samen met zoon Marcel en neef Alex. Haar overgrootmoeder startte in 1897 de vishandel op de Kamper Kermis die er eerst - in klederdracht - voornamelijk paling verkocht. Met een opvouwbaar kraampje trok zij daarmee het hele land door. Betsie: “In die tijd was er geen koeling, dus toen lag er nog geen grote hoeveelheid vis op de kraam. Van generatie op generatie zijn wij vis blijven verkopen. In 56 jaar is er veel veranderd. Gelukkig zijn de voorzieningen tegenwoordig moderner zodat ons aanbod groter én verser is. De diversiteit is enorm. Een reden temeer om vis – maar ook andere verse producten - op de markt te kopen. Ik vind het jammer dat de markt in het algemeen steeds kleiner wordt. Kijk eens naar de zaterdagmarkt in Kampen. In korte tijd daalde het aantal kramen van 30 naar 7. Het betalen via het pinapparaat gaat tegenwoordig veel gemakkelijker. Al dat contante geld is best lastig. En daarbij het stinkt ook nog volgens de bank. Althans dat was ooit de opmerking toen ik het wilde storten na een dag hard werken. Tja, denk ik dan: mijn geld ruikt inderdaad naar vis. Maar stinken? Nee, daarvoor verdien ik het te eerlijk!”
Jaap ter Weele
Ter Weele Vlees & Vleeswaren
“Vrijheid is onbetaalbaar”
Jaap startte zijn carrière als marinier. Tijdens een oefening in Noorwegen scheurden zijn kniebanden af en werd Jaap helaas afgekeurd. Jaap: “Reden temeer om voor mezelf te beginnen. Omdat ik uit een slagersfamilie kom, had ik al een link met vlees, dus was het bijna vanzelfsprekend dat mijn eigen onderneming ook iets in die richting zou zijn. Ik koos voor de markt, omdat ik nu eenmaal niet opgesloten kan zitten tussen 4 muren. Mijn hang naar vrijheid is groot, maar tegelijkertijd moet er ook brood op de plank komen! Laatst vroeg iemand aan me hoeveel ik op de markt verdien. Eigenlijk laat zich dat niet in geld vertalen. Vrijheid is onbetaalbaar. Want ik ben eigen baas en mag mijn creativiteit optimaal inzetten om nieuwe ideeën te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan de Turborol en de Boerenbrok. Zelfbedachte hardlopers! En zo heb ik tal van voorbeelden die het goed doen op de markt. Ik verkoop niet in iedere plaats dezelfde producten. In IJsselmuiden is bijvoorbeeld veel behoefte aan gehakt. Daar houd ik rekening mee. Dat wordt gewaardeerd. Al met al gaat het om kwaliteit. Ik hoef geen rare capriolen uit te halen om klanten aan me te binden. Hoewel, ooit kwam Sjef van Oekel aan mijn kraam. Die tapte de een na de andere mop. Uiteraard trok hij daarmee wel veel publiek en klanten! In al die jaren als marktkoopman, ervaar ik het toch als heel bijzonder dat ik nog steeds dezelfde klanten heb als 32 jaar geleden. Dat is voor mij het grootste compliment!”
Jeroen Dragt
Dragt Lekker Vers Poelier
“Meer variatie dan een supermarkt”
“Vanaf mijn 18 e ben ik ondernemer. Op mijn 12 e ging ik al met mijn vader en opa mee naar de markt. Nu werk ik nog steeds samen met mijn vader. Ik sta op verschillende markten rondom Zwolle, waar IJsselmuiden er dus 1 van is. Hier sta ik inmiddels alweer 13 jaar.” Wat
mijn grootste uitdaging is? Jeroen vervolgt resoluut: “De kip zo gevarieerd mogelijk aanbieden. Of het nu mals, droog, gebakken of op een bepaalde manier gekruid is, wij hebben voor elk wat wils. Onze specialiteit: de gebakken Kippelingen. Maar waar je ook voor kiest, je krijgt bij mij de allerbeste kwaliteit, want daar ga ik sowieso voor! De markt is voor mij overigens dé plek bij uitstek om je te onderscheiden, bijvoorbeeld ten opzichte van de supermarkt. Door het directe contact met mijn klanten ervaar ik direct waarover men (on)tevreden is. Ik vraag er gewoon naar! Ook bied ik meer variatie aan dan een supermarkt. Denk bijvoorbeeld eens aan de roerbakgerechten. Gemakkelijk én vooral ontzettend lekker. Blijven investeren in nieuwe producten is dan ook mijn motto. Waar ik over droom? Dat de mensen die nu nog aan mijn kraam voorbij lopen, zullen stoppen en iets bij me kopen. Wat zeg ik: droom? Ik weet eigenlijk wel zeker dat dit gaat gebeuren!”
Engel Hoogewerf
Hoogewerf Bloemen en Planten
“Bloemen hebben zo’n positieve impact op mensen”
“Tot 4 jaar geleden was ik actief als bloemenkweker in Ens. Samen met mijn vrouw Helma kweekte ik voornamelijk de Aconitum. Dit is een snijbloem die beter bekend staat onder de naam Monnikskap. Door de schaalvergroting in de landbouw werden concurrerende bedrijven steeds groter en besloten wij te stoppen. Dat wil zeggen, ik verplaatste mijn bedrijf naar de markt en dat gaat heel goed! In IJsselmuiden zijn de mensen bereid om geld te besteden aan bloemen en planten. Uiteraard is de kwaliteit van mijn bloemen en planten erg belangrijk, want ik moet het vooral hebben van mond-tot- mondreclame. De omloopsnelheid van kas of land tot kraam is vrij hoog, dus dat betekent dat ik alleen maar verse bloemen en planten aanbied. Het mooie van mijn vak is dat ik altijd blije gezichten zie. Bloemen hebben zo’n positieve impact op mensen. Het is gewoon een product waar je blij van wordt! Het meest aantrekkelijke aan bloemen vind ik de diversiteit in soort, kleur en geur. Afhankelijk van het seizoen en de speciale dagen als bijvoorbeeld Valentijnsdag, Moederdag en Kerst is er altijd wel een bloem die ‘past’. Welke het meest verkocht wordt? De Tulp. Met afstand.”