6 jul. 2017

“Het deeg stroomt door mijn aderen”

 

"Het deeg stroomt door mijn aderen"

Een beetje teleurgesteld kijkt Johan Bosma wel, wanneer hij constateert dat de gelegenheid waar we afspreken, geen Kamper Brokje aanbiedt. Dat is namelijk een koekje en een van de vele ambachtelijke producten van de Eurofoodgroup, waar Johan eigenaar van is. Veel tijd gunt hij zich trouwens niet om het kopje leeg te drinken. Vol passie vertelt Johan onafgebroken over de kracht van de mensen en de producten in zijn bedrijven.

Van niets naar iets.
“Ons ambacht wordt gezien als eerlijk, zuiver en oprecht. Uiteraard zijn onze producten bereid met kwalitatief hoogstaande ingrediënten. Wij zorgen met onze goed geoliede machine ervoor dat onze producten volgens deze normen aangeboden worden. Met ‘machine’ doel ik op alles waar onze bedrijven voor staan en iedereen die met passie en zorg hier een bijdrage aan levert.”

Tijd
“Het allerbelangrijkste aspect in het productieproces is ‘tijd’. Rust en ruimte in de bereiding typeert het ambachtelijke product. Wij constateren dat het brood dat men vandaag de dag vaak eet, is aangepast aan de productieprocessen die menig doorsnee fabrikant hanteert. We leven nu eenmaal in een consumptiemaatschappij, een 24-uurs economie. Broden worden in dat geval ‘s avonds besteld en moeten de volgende dag geleverd worden. Het product is aangepast aan het productieproces. Alles moet snel, snel, snel!. Dit gaat vaak ten koste van de kwaliteit. Wij doen het anders. Wij onderscheiden ons met zorg en aandacht voor het product. Wij kneden het deeg volgens een oude methode en laten het daarna 24 uur rusten en rijzen. Het maken van onze broden duurt soms wel 48 uur of langer. Voor banket en koekjes ligt dit anders. Wij staan namelijk voor het beste resultaat.”

Broodhype
“Bloem, water, desem en zout zijn belangrijke ingrediënten voor het maken van brood. Desembrood moet bijvoorbeeld lang rijzen en fermenteren. De natuur en tijd zorgen er onder andere voor dat 70 procent van de aanwezige gluten worden afgebroken tijdens het proces. En de overige 30 procent wordt versnipperd. Voor ons een brood zoals het moet zijn, ambachtelijk en eerlijk dus. Daarnaast bevatten onze producten geen kunstmatige toevoegingen en verbeteraars. Om brood is momenteel heel veel te doen. Je zou bijvoorbeeld geen brood mogen eten om af te vallen. Wat mij betreft is dat klinkklare onzin. Speltbrood is bijvoorbeeld een hype. Neem van mij aan dat een volkoren brood net zo gezond of wellicht nog gezonder is.”

 Het bloed kruipt….
“Eigenlijk wilde ik van jongs af aan al iets doen met auto’s of een eigen hotel runnen. Enigszins door onrust gedreven - ik was altijd een spring in ’t veld - belandde ik uiteindelijk op de opleiding MEAO. Op een gegeven ogenblik moest ik voor het vak bedrijfsinformatica in een boekhoudprogramma op de computer een verschil van 5 cent uitzoeken. Dat ging mij te ver! Waarom zoveel tijd en energie stoppen als het maar om een paar cent gaat. Ik legde een fysiek muntje van 5 cent op de pc en ging vervolgens spelletjes doen. Na de MEAO rondde ik nog een opleiding internationale handel af.

Daarna wilde ik de wijde wereld intrekken. Samen met een vriend meldde ik me in 1998 aan bij de mariniers. Ik doorstond alle testen, van psychologische tot fysieke. Mijn ouders zagen het echter helemaal niet zitten dat ik uit Nederland vertrok. Een belangrijke reden hiervan was de onrust in de wereld. Iedereen praatte op me in om vooral te blijven. Mijn vader bood me vervolgens ook nog eens een baan aan in zijn bedrijf, een groothandel in koek en banket. Ik ging overstag. Ik zag voor mij daar ook een mooie carrière weggelegd. Mijn dromen schoof ik opzij. Waarvoor? Om op mijn eerste werkdag een tandenborstel en bezem in mijn handen gedrukt te krijgen! Als schoonmaker kon ik aan de slag. Ik was woest! Achteraf ben ik hier natuurlijk dankbaar voor. Ik weet nu precies hoe een collega zich kan voelen wanneer er minder prettige klussen geklaard moeten worden.”

Trots
“In 2012 besloot ik om mijn eigen bedrijf te starten, dat in 5 jaar is uitgegroeid naar een organisatie die door heel Nederland en zelfs daarbuiten brood en banket levert aan onder andere supermarkten, tankstations, warme bakkers, delicatessenzaken, horeca, groothandel, cateraars en ambulante handel. Wanneer ik mijn producten in de markt tegenkom, ben ik ontzettend trots. En dan denk ik ook bij mezelf: ‘wat een verstandige mensen!’ Brood is nodig, koekjes zijn lekker. Naast de Kamper Brokjes, produceren wij bijvoorbeeld andere ook natuurlijke American Cookies. Een van de toppers is de Red Velvet Muffin. De rode cake, met daarop de witte fondant, omhult door een zwart papieren jasje; echt gaaf om te zien. Ook hiervoor geldt dat het een eerlijk product is. De Muffin is namelijk op kleur gebracht met natuurlijk rode bietensap. Ook ben ik trots op onze seizoensproducten. Denk bijvoorbeeld aan oliebollen en appelflappen. Constant houden we ons bezig met vernieuwing. We zijn bezig een oliebol met stukjes Fudge te ontwikkelen.”

Tevreden klanten
“Onder de ‘paraplu’ van Eurofoodgroup vallen diverse speciaalzaken zoals the Bread  Company, Het Smaakkabinet, Het Oliebollengilde, Banketwereld.nl en Bovenbanket.  Eurofoodgroup bestaat uit een kleine vaste kern vaste medewerkers met daarom heen een flexibele schil van scholieren, oproep- en uitzendkrachten. De klant weet precies bij welk onderdeel hij moet zijn. Uiteindelijk gaat het mij allemaal om tevreden klanten. Mijn klanten laat ik altijd eerst de smaak en ambacht van onze producten zelf ervaren. Een bemonsterde offerte is dan ook wat ze van me krijgen. Dan kunnen ze zelf proeven en beoordelen welke producten zij willen afnemen. Ook is het belangrijk dat ik hun taal spreek. Ik enthousiasmeer gemakkelijk de persoon die tegenover me staat. Alles wat telt is een klant met een goed gevoel over onze bedrijven en producten. Nogmaals, ons ambacht omvat alles. Prijs, kwaliteit en dienstverlening. Uiteindelijk is het de relatie die bepaalt wat goed is of niet.”

Ieder hapje helpt
“Overigens, zoals wij bijdragen aan een smaakvolle wereld, dragen wij ook bij aan een betere wereld. Dat doen wij met The Bread Foundation, onze eigen goede doelen stichting